Facebook har købt en af 1st Miles tidligere kunder

”Uden den meget professionelle og intensive indsats fra 1st Mile tror jeg ikke, vi havde stået med et godkendt projekt i dag.”

Ordene kommer fra Sune Alstrup Johansen, der er direktør i den digitale virksomhed, The Eye Tribe, som Facebook købte i december 2016. 1st Mile hjalp tilbage i december 2012 The Eye Tribe med vigtige støttemidler fra Innovationsfonden.

The Eye Tribe har i mange år haft en mission om at gøre øjenstyring tilgængeligt på smartphones og tablets for alle. Øjenstyring vil kunne gøre det nemmere og hurtigere at betjene mobile enheder, og flere eksperter mener øjenstyring vil kunne revolutionere smartphone og tablet markedet, ligesom touchscreens gjorde det for få år tilbage. Missionen kan nu være tættere på en realitet, da virksomheden er blevet købt af Facebook.

Fra mission til marked

Missionen bag The Eye Tribe har hidtil været at bringe øjenstyring på markedet for den ’almene’ forbruger til en overkommelig pris.

Med hjælp fra 1st Mile fik The Eye Tribe skrevet en ansøgning om projektfinansiering til Innovationsfonden (som dengang hed Højteknologifonden) i 2012. Det resulterede i tilskud på 13 mio. kr. til et treårigt projekt med et samlet budget på 25 mio. kr. Fire år senere kan øjenstyring potentielt blive en del af Facebooks nye mobile tiltag.

Sune Alstrup Johansen, der er stifter af og direktør for The Eye Tribe, sagde således om ansøgningsprocessen i 2012 efter succesen:

”Succes når man søger de store fonde om støtte, er i meget høj grad afhængig af, at man kender rammerne og praksis rigtigt godt. 1st Mile er helt unikke, da de har tilbundsgående erfaring og høj succesrate med netop denne type ansøgninger. Uden den meget professionelle og intensive indsats fra 1st Mile tror jeg ikke, vi havde stået med et godkendt projekt i dag.”

Dermed understreger Sune Alstrup Johansen vigtigheden ved erfaring og ekspertise, når der søges om støtte hos store fonde.